La nivelul Capitalei, rezultatele la invatatura, inregistrate in ultimul an scolar , au fost dezastruoase comparativ cu anul scolar precedent. In raportul privind Starea invatamantului, prezentat ieri in fata tuturor directorilor de gradinite, scoli si licee din municipiul Bucuresti, s-a subliniat faptul ca invatamantul trece printr-o criza in ceea ce priveste rezultatele scolare. Astfel, o situatie dramatica s-a inregistrat la clasele IX-XII de liceu, acolo unde numarul repetentilor a fost de trei ori mai mare comparativ cu anul scolar precedent: 1.792 de repetenti (dintr-un total de 66.476 de elevi inscrisi la inceput de an) fata de numai 600 .

„Intr-adevar, este o situatie nu tocmai fericita. Cauzele sunt multiple. In primul rand, asistam la o crestere a lipsei de interes fata de scoala. Pe de alta parte, ar putea fi vorba de o aplicare mai exigenta a evaluarilor. Drept urmare, cei care treceau clasa ca gasca prin apa nu au mai putut sa faca fata. La nivel liceal, repetentia este legata de numarul de absente“, ne-a declarat Liliana Preoteasa, director general in Directia Man agement Invatamant Preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei. Pana si la nivelul primar, clasele I-IV, acolo unde se stia ca se pastreaza o disciplina mai stransa si ca notarea elevului se face prin calificative, situatia este la fel de alarmanta. La sfarsitul anului scolar trecut s-au inregistrat 824 de repetenti, fata de numai 333 cu un an inainte.

Cele mai citite articole

„Scoala trebuie sa faca mai mult in ceea ce priveste prevenirea acestor situatii. Mai exact, trebuie sa efectueze o urmarire mai atenta a activitatii elevului la clasa si sa aiba o reactie imediata, astfel incat la sfarsitul unui semestru sa fie anuntata familia. Prin urmare, este nevoie de o colaborare tot mai stransa cu familia, ea fiind foarte importanta. Daca scoala semnaleaza in ultima clipa, asa cum se intampla cel mai des, este tardiv“, ne-a mai precizat Liliana Preoteasa.

La catedre, tot mai multi dascali fara studii

Un alt aspect alarmant la nivelul invatamantului bucurestean este legat de numarul tot mai mare de cadre didactice fara studii corespunzatoare. Aproape 2% din 18.169 de posturi (norme) didactice reprezinta personal necalificat, angajat la catedra. In rest, 24,13% sunt suplinitori si 3,43% sunt pensionari. Potrivit Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamantul Preuniversitar, „aceasta situatie are drept cauza salarizarea neatractiva a personalului didactic din invatamant, care va continua sa existe si in urmatorii ani“.

La fel de problematica, in opinia Inspectoratului Scolar al municipiului Bucuresti, este starea  juridica a cladirilor din reteaua unitatilor de invatamant. In ceea ce priveste statutul lor juridic, se poate observa ca activitatea scolara din Bucuresti se desfasoara in locatii provizorii. „Din cele 450 de unitati invatamant preuniversitar, 420 isi desfasoara activitatea in spatii in proprietate. Numai 89 de unitati detin documente de proprietate asupra cladirilor, 77 asupra terenurilor, iar alte 188 de unitati detin partial documente de proprietate asupra cladirilor si 171, asupra terenurilor“, se mentioneaza in raport. ISMB concluzioneaza in raport ca „se manifesta tendinta de crestere semnificativa a ofertelor de semiinternat, mai ales in urma solicitarii parintilor“. Totodata, la nivelul Capitalei se inregistreaza un deficit de circa 8.000-10.000 locuri in invatamantul prescolar si „scade semnificativ cifra de scolarizare le liceele tehnologice si scolile de arte si meserii“.

Cele mai citite articole