Sfânta Ana este o figură importantă în tradiția ortodoxă, fiind recunoscută ca mama Fecioarei Maria și, astfel, ca bunică a lui Isus Hristos. Deși numele ei nu apare în mod explicit în texte biblice, cultul Sfintei Ana s-a dezvoltat de-a lungul secolelor în biserica ortodoxă. Ea este adesea venerată ca un exemplu de virtute, credință și răbdare, iar sărbătoarea Sfintei Anne este celebrată cu solemnitate în calendarul liturgic ortodox. În acest articol, vom explora mai în detaliu importanța și venerarea Sfintei Ana în tradiția ortodoxă, precum și modul în care aceasta a influențat spiritualitatea creștină de-a lungul timpului.
Povestea Sfintei Ana
Sfânta Ana, cunoscută și sub numele de Ana, mama Preasfintei Fecioare Maria, are o poveste adânc înrădăcinată în tradiția creștină și este subiectul multor legende și tradiții. Cu toate că nu există o mențiune directă a ei în textele biblice canonice, unele informații despre viața ei pot fi găsite în Evanghelia după Luca și Evanghelia după Matei.
Potrivit tradiției, Sfânta Ana și soțul ei, Sfântul Ioachim, au fost cuplul pios și drept care a trăit în Nazaret. Cu toate acestea, ei au trăit o viață fără copii timp de mulți ani, ceea ce a fost o sursă de suferință și tristețe pentru ei. Însă, în cele din urmă, după rugăciuni sincere și daruri aduse în templu, ei au primit o binecuvântare divină. Îngerul Domnului a apărut lui Ana și i-a vestit că va da naștere unei fiice, care va fi binecuvântată și va juca un rol esențial în planul divin al mântuirii.
Astfel, Sfânta Ana a dat naștere Fecioarei Maria, care, în consecință, a devenit Mama Domnului și a dat naștere lui Isus Hristos. Prin această descendență divină, Sfânta Ana a devenit străbunica lui Isus și o figură semnificativă în creștinism. Ea este venerată ca o mamă sfântă și o învățătoare a virtuții creștine, adesea reprezentată în artă cu Maria și Isus într-o atmosferă de sfințenie și iubire.
Tradiția ortodoxă o sărbătorește pe Sfânta Ana pe 9 septembrie, și ea este adesea invocată în rugăciuni pentru protecție și ajutor în special în cazurile de fertilitate și maternitate. Povestea ei ilustrează credința în puterea rugăciunii și a răbdării, subliniind importanța credinței în planurile divine și în bunătatea lui Dumnezeu.
Ce semnificație are numele de Ana
Numele Ana are o semnificație bogată și este purtat de multe persoane din întreaga lume. Semnificația numelui poate varia în funcție de cultura și limbajul în care este folosit, dar există câteva semnificații generale asociate cu acest nume:
- Grație și Milă: În multe culturi, numele Ana este asociat cu semnificația de „grădină” sau „mileniu,” sugerând o calitate de grație și milă.
- Har sau Bunătate: Ana poate fi asociat și cu cuvinte care sugerează harul sau bunătatea. Acest aspect al semnificației numelui subliniază ideea de persoană blândă și iubitoare.
- Femeie sau Mama: În unele limbi, numele Ana poate fi asociat cu cuvinte care se referă la „femeie” sau „mamă.” Acest aspect al semnificației numelui reflectă rolul matern sau feminin al acestui nume.
- Universalitate: Ana este un nume comun în multe culturi și limbi din întreaga lume, ceea ce sugerează o semnificație universală și o popularitate în rândul oamenilor.
Obiceiuri și credințe populare de Sfânta Ana
În tradiția populară, sărbătoarea Sfintei Ana este însoțită de numeroase obiceiuri și credințe transmise din generație în generație:
- Pomană: Este bine ca în această zi de sărbătoare să dai de pomană pentru sufletul celor din familia ta care au trecut la cele veșnice. Această practică este o formă de respect și pomenire a strămoșilor.
- Binecuvântarea Sarcinilor: Conform tradiției din Moldova, femeile însărcinate care intră în biserică în această zi se așteaptă să aibă o sarcină ușoară. Aceasta este o manifestare a credinței în puterea Sfintei Ana de a oferi protecție și binecuvântare celor care sunt în așteptarea unui copil.
- Rugăciune și Odihnă: Potrivit credințelor populare, Sfânta Ana este cinstită în această zi, împreună cu Fecioara Maria, prin rugăciune și odihnă. Oamenii se retrag în liniște pentru a-și exprima credința și recunoștința față de aceste sfinte.
- Ungerea cu Apă Sfințită: În anumite zone din Ardeal, bătrânii obișnuiesc să unge frunțile copiilor cu apă sfințită în semnul sfintei cruci. Această tradiție are scopul de a proteja copiii de rele și de a-i binecuvânta cu har divin.
- Generozitate și Solidaritate: În această zi, se încurajează oamenii să mănânce pe săturate și să împartă cu ceilalți din puținul pe care îl au. Este o zi în care se pune accentul pe generozitate și solidaritate, oferindu-le celor în nevoie.
- Acte de Bunătate: Sfânta Ana este considerată protectora celor mici și a femeilor însărcinate. Prin urmare, este o zi potrivită pentru a face acte de bunătate, fără a aștepta ceva în schimb. Oferirea unui cadou, cât de mic, unui copilaș din familie sau propriului copil, întru cinstirea Sfintei Ana, este un gest apreciat.
Tradiții și suprstiții de Sfânta Ana
- Evitarea Conflictelor: În ziua de Sfânta Ana, se spune că este important să eviți certurile sau disputele cu cei din jur. Se crede că toate supărările pe care le provoci altor persoane în această zi se întorc împotriva ta în viitor.
- Evitarea Muncii Grele: Nu este recomandat să te implici în munci grele în această zi. Se spune că această activitate ar putea atrage necazuri grele în viața ta ulterior.
- Evitarea Împrumuturilor de Bani: Este considerat nepotrivit să dai bani cu împrumut în ziua de Sfânta Ana. Se crede că acest lucru poate atrage probleme financiare sau conflicte ulterioare.
- Evitarea Împrumuturilor de Lucruri sau Haine: Tot în această zi, este indicat să nu împrumuți lucruri sau haine din casa ta. Superstiția sugerează că acest gest poate aduce ghinion sau discordie.
- Evitarea Somnului Prea Devreme: Nu este recomandat să te culci devreme în ziua Sfintei Ana. Se spune că oamenii leneși sau adormiți devreme în această zi nu vor avea noroc în fața lui Dumnezeu.
Sfânta Ana – ocrotitoarea copiilor
Sfânta Ana este cunoscută și venerată în tradiția creștină drept ocrotitoarea copiilor. Ea este considerată un exemplu de sfințenie și virtute, dar și o figură protectorație, în special pentru cei mici și pentru femeile însărcinate. Iată câteva aspecte importante legate de rolul Sfintei Ana ca ocrotitoare a copiilor:
- Venerarea ca Bunică a lui Isus: Sfânta Ana este cunoscută ca mama Preasfintei Fecioare Maria și, prin urmare, ca bunică a lui Isus Hristos. Această legătură familială îi conferă o importanță specială în creștinism, deoarece a fost bunica lui Isus.
- Rugăciuni pentru Protecție și Binecuvântare: Mulți credincioși se roagă la Sfânta Ana pentru protecție și binecuvântare asupra copiilor lor. Se crede că ea poate oferi ajutor spiritual și ocrotire celor mici, ajutându-i să crească sănătoși și fericiți.
- Femeile Însărcinate și Sfânta Ana: Multe tradiții spun că Sfânta Ana are o influență specială asupra femeilor însărcinate. Femeile care așteaptă un copil se roagă adesea la ea pentru a avea o sarcină ușoară și pentru a naște un copil sănătos.
- Venerare în Cultura Populară: Sfânta Ana este adesea prezentă în obiceiurile și tradițiile culturale locale. Oamenii îi oferă respect și venerare prin intermediul rugăciunilor, dar și prin practicarea unor obiceiuri specifice în zilele dedicate ei.
- Sărbători și Zile de Rugăciune: Sfânta Ana are zile de sărbătoare dedicate în calendarul liturgic creștin, iar credincioșii participă la slujbele și rugăciunile organizate cu această ocazie pentru a o cinsti.
Acatistul sfinților Ioachim și Ana
Condacul 1
Însoţirii celei de Dumnezeu alese, dumnezeieştilor Părinţi Ioachim şi Ana, ca celor ce aţi născut pe Maica Vieţii noastre, binecuvântata de Dumnezeu Născătoarea şi Pururea Fecioara Maria, cântări de laudă aducem vouă noi, rugătorii voştri; iar voi, ca cei ce aveţi îndrăzneală către Dumnezeu, păziţi-ne cu rugăciunile voastre de toate primejdiile pe noi, cei ce cântăm: Bucuraţi-vă, Părinţi de trei ori fericiţi!
Icosul 1
Îngerul cel mai întâistătător din cer a fost trimis să spună vestirea de bucurie Dreptului Ioachim, zicând: „Ioachime, Ioachime, auzitu-s-a rugăciunea ta; şi iată, femeia ta va naşte ţie o fiică de care cerul şi pământul se vor bucura”, lăudându-te pe tine şi zicând:
Bucură-te, Ioachime, mângâierea lui Adam celui căzut;
Bucură-te, mijlocitorul iertării celui greşit;
Bucură-te, că rugăciunile tale au străbătut cerurile;
Bucură-te, că darul cel mai presus de lume ai dobândit;
Bucură-te, că de aceasta Anei grăbindu-te ai vestit;
Bucură-te, că şi acesteia, de asemenea, i s-au descoperit;
Bucură-te, luminătorul cel cu raze veselitoare;
Bucură-te, aducătorule de roadă mântuitoare;
Bucură-te, că ai odrăslit din seminţie împărătească;
Bucură-te, că ai mărit vrednicia arhierească;
Bucură-te, cel ce ai întrecut cu darul pe Avraam;
Bucură-te, cel prin care întristarea nerodirii s-a pierdut;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul al 2-lea
Văzându-se Dreptul Ioachim defăimat din pricina nerodirii, s-a depărtat în pustie, cu post şi cu lacrimi rugându-se lui Dumnezeu, de la Care câştigând darul cel mai presus de lume, s-a bucurat cântând: Aliluia!
Icosul al 2-lea
Sfatul cel mai înainte de veci venind să se plinească, a fost trimis de la Dumnezeu Arhanghelul cel mai întâistătător să vestească bucurie Sfintei şi Dreptei Ana, zicând: „Ana, Ana, s-a auzit rugăciunea ta; şi iată, vei naşte pe Născătoarea de Dumnezeu Maria, prin care lumea se va mântui”, lăudându-te pe tine şi zicând:
Bucură-te, Ana, aşteptarea cea mult dorită de strămoaşa Eva;
Bucură-te, lună care ai risipit negura întristării;
Bucură-te, grădină de Dumnezeu sădită;
Bucură-te, că ai odrăslit floarea cea neveştejită;
Bucură-te, că de naşterea ta lumea s-a bucurat;
Bucură-te, că prin tine stârpiciunea s-a dezlegat;
Bucură-te, ceea ce ai hrănit pe hrănitoarea Vieţii;
Bucură-te, mângâierea celor necăjiţi;
Bucură-te, bogăţia celor lipsiţi;
Bucură-te, că prin tine s-a făcut începătura darului;
Bucură-te, că prin naşterea ta s-a stins datoria păcatului;
Bucură-te, Ana, maică prealăudată!
Condacul al 3-lea
Văzându-se pe sine Sfânta şi Dreapta Ana întru întristarea nenaşterii de prunci, plângând cu amar în grădina sa, se ruga lui Dumnezeu, zicând: „Doamne al Puterilor, Cel ce ştii ocara nerodirii, dezleagă-mi stârpiciunea, că roada pântecelui meu în dar o aduc ţie”, lăudându-Te şi cântând: Aliluia!
Icosul al 3-lea
Alergat-a Ioachim în Ierusalim la Biserica Domnului, după ce i-a grăit lui Arhanghelul, şi aflând pe soţia sa, i-a spus vestirea cea de bucurie; şi au mulţumit împreună lui Dumnezeu pentru mila aceasta, pentru care şi noi îl lăudăm pe dânsul, zicând:
Bucură-te, bătrânule de Dumnezeu iubit;
Bucură-te, Prealăudate Părinte al Maicii lui Dumnezeu;
Bucură-te, sfeşnicul lui Dumnezeu cel în fapte bune îmbătrânit;
Bucură-te, cel ce din coapsele tale ai îmbogăţit lumea;
Bucură-te, pomul psalmistului ale cărui frunze nu au căzut;
Bucură-te, că întru tine s-a plinit proorocirea;
Bucură-te, cu tu pe toţi părinţii ai întrecut;
Bucură-te, că te-ai învrednicit a fi părinte Maicii lui Dumnezeu;
Bucură-te, rădăcina sadului celui dumnezeiesc;
Bucură-te, că ai odrăslit din neamul împărătesc;
Bucură-te, că ai bineplăcut lui Dumnezeu pe pământ;
Bucură-te, că ai împodobit Ierusalimul cel de sus cu odrasla ta;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul al 4-lea
Înţelegând bătrânul sfatul lui Dumnezeu pentru răscumpărarea neamului omenesc, intrând în biserică împreună cu soţia sa, cea de Dumnezeu înţelepţită, şi închinându-se, a cântat laudă: Aliluia!
Icosul al 4-lea
Auzind rudeniile Dumnezeieştilor Părinţi că a mărit Domnul mila Sa faţă de dânşii, au alergat lăudând într-un glas pe preaînţeleapta Ana, zicând:
Bucură-te, ceea ce ai prefăcut în bucurie lacrimile Evei;
Bucură-te, că întru naşterea ta îngerii dănţuiesc întru veselie;
Bucură-te, corabia care porţi pe porumbiţa ce vesteşte încetarea potopului;
Bucură-te, măslin plin de roadă în casa Domnului;
Bucură-te, ceea ce porţi scaunul împăratului;
Bucură-te, că prin naşterea ta se surpă împărăţia iadului;
Bucură-te, ţarină bine roditoare;
Bucură-te, holdă hrănitoare a săracilor;
Bucură-te, podoaba şi lauda maicilor;
Bucură-te, ajutătoarea şi mângâierea celor sterpe;
Bucură-te, cămara împărătesei îngerilor;
Bucură-te, vistieria mângâierii celor păcătoşi;
Bucură-te, Ana, maică prealăudată!
Condacul al 5-lea
Steaua cea cu strălucire dumnezeiască răsărind din pântecele tău cel preafericit, Ana de Dumnezeu iubită, vesteşte bucurie la toată lumea şi pe toţi îi îndeamnă a cânta cu un glas: Aliluia!
Icosul al 5-lea
Văzând Dumnezeu-Cuvântul zidirea Sa chinuită de tiranul diavol şi voind a-Şi pregăti pe pământ cămară însufleţită, pe tine, Ioachim, te-a chemat la o vrednicie ca aceasta, ca din coapsele tale să răsară Mireasa cea Preacurată; pentru aceasta grăim ţie:
Bucură-te, sadul creştinătăţii cel preastrălucit;
Bucură-te, începătorul darului cel preamărit;
Bucură-te, că din sămânţa ta s-a lucrat cortul cel însufleţit;
Bucură-te, că acesta mai desfătat decât cerurile s-a arătat;
Bucură-te, meşter înţelept care ai întrecut pe Solomon;
Bucură-te, că fiica ta s-a făcut Biserică a lui Dumnezeu;
Bucură-te, rădăcina pomului vieţii;
Bucură-te, temelia turnului credinţei;
Bucură-te, râu care ai adus pe mărgăritarul cel de mult preţ;
Bucură-te, că pe acesta în Sfânta Sfintelor l-ai pus;
Bucură-te, cel ce ai primit făgăduinţa prin arhanghel;
Bucură-te, că prin aceasta s-a plinit sfatul cel mai înainte de veci;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul al 6-lea
După zilele acelea, încredinţându-se Ioachim că făgăduinţa cea dată lui prin arhanghel s-a plinit, aducând jertfă şi arderi de tot, a fost binecuvântat de arhiereu, de preoţi, de leviţi şi de tot poporul că s-a învrednicit de un dar mare că acesta şi împreună au cântat lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul al 6-lea
Cele mai citite articole
Apropiindu-se zorile mântuirii neamului omenesc, născut-ai, Sfântă şi Preafericită Ana, pe prunca cea făgăduită ţie de la Dumnezeu, pe pururea Fecioara Maria; pentru aceasta te lăudăm:
Bucură-te, ceea ce ai născut pe Împărăteasa cerului;
Bucură-te, lâna cea preacurată din care s-a ţesut cortul împăratului;
Bucură-te, mijlocitoarea iertării şi a darului;
Bucură-te, steaua Nazaretului cea mult luminoasă;
Bucură-te, podoaba Bisericii cea preafrumoasă;
Bucură-te, lauda patriarhilor şi a drepţilor;
Bucură-te, maica nădejdii creştinilor;
Bucură-te, chivot purtător de tăbliţa darului;
Bucură-te, cuibul porumbiţei raiului;
Bucură-te, stâlpul cel neclintit al Bisericii;
Bucură-te, reazemul cel nemărginit al credincioşilor;
Bucură-te, ceea ce ai născut pe cea făgăduită lumii;
Bucură-te, Ana, maică prealăudată!
Condacul al 7-lea
Vrând dumnezeiasca Ana să-şi plinească făgăduinţa, a adus pe prunca cea dăruită ei de Dumnezeu în Biserica Domnului şi în Sfânta Sfintelor a aşezat-o pe ea, ca ziua şi noaptea să cânte lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul al 7-lea
Arătat-a făptură nouă Stăpânul tuturor, din dreptul Ioachim răsărind pe înnoitoarea Evei şi mieluşeaua cea mai înainte vestită de prooroci; pentru aceea auzi de la noi aşa:
Bucură-te, păstrătorul tainelor celor nespuse ale lui Dumnezeu;
Bucură-te, plinitorul sfaturilor Lui celor nepătrunse;
Bucură-te, lucrătorul cămării de mire celei preacurate;
Bucură-te, părintele miresei celei cu totul neîntinate;
Bucură-te, că fiica ta a născut pe Hristos Domnul;
Bucură-te, că tu pentru aceasta de toată lumea eşti lăudat;
Bucură-te, plinitorule al Legii;
Bucură-te, începătorule al darului;
Bucură-te, grabnic ajutător al celor neroditori;
Bucură-te, călduros mijlocitor al păcătoşilor;
Bucură-te, temelia cea neclintită a Bisericii;
Bucură-te, pavăza cea nebiruită a credinţei;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul al 8-lea
Văzând naşterea din făgăduinţă dăruită de Dumnezeu lui Ioachim şi Anei, să ne ridicăm mintea la cer şi să cântăm cu bucurie laudă Celui care a arătat cele preaslăvite, zicând: Aliluia!
Icosul al 8-lea
Cu totul după legile firii a fost naşterea ta, Ana Prealăudată; dar fiica ta, născând pe Dumnezeu-Cuvântul, a rămas fecioară; pentru aceasta te lăudăm pe tine, zicând:
Bucură-te, ceea ce ai născut pe lauda fecioriei;
Bucură-te, că prin fiica ta s-a plătit datoria strămoaşei;
Bucură-te, că ai purtat în braţele tale pe fiica Părintelui ceresc;
Bucură-te, că printr-însa s-a făcut mântuirea neamului omenesc;
Bucură-te, că din sânii tăi ai hrănit pe Împărăteasa făpturii;
Bucură-te, ceea ce ai născut după făgăduinţă pe Maica luminii;
Bucură-te, liman de scăpare a celor credincioşi;
Bucură-te, grabnică tămăduire a celor neputincioşi;
Bucură-te, lauda cea preamărită a dreptcredincioşilor;
Bucură-te, podoaba preastrălucită a arhiereilor;
Bucură-te, munte înalt care nu te ascunzi de la năzuinţa noastră;
Bucură-te, acoperământul celor ce se roagă ţie cu credinţă;
Bucură-te, Ana, maică prealăudată!
Condacul al 9-lea
Nu pricepem de unde vom începe a-ţi aduce laudă, maică preafericită, sau cu ce cununi te vom încununa pe tine, care ai născut pe Împărăteasa cerului şi a pământului; numai să lăudăm cu umilinţă pe Dumnezeul minunilor, cântând: Aliluia!
Icosul al 9-lea
Zicerile sfinţilor prooroci cele din descoperire dumnezeiască văzându-le plinite şi stând lângă scaunul Dumnezeirii, preafericite Ioachim, auzi-ne pe noi, care grăim ţie:
Bucură-te, că te desfătezi cu heruvimii în lumina cea necuprinsă;
Bucură-te, că vezi scaunul cel preaînalt dăruit fiicei tale;
Bucură-te, că dânsa a fost învrednicită a şedea de-a dreapta Fiului său;
Bucură-te, locuitorul Ierusalimului celui de sus;
Bucură-te, cel ce nu ne uiţi pe noi, rudele tale cele de jos;
Bucură-te, cel ce petreci cu arhanghelii;
Bucură-te, împreună-vorbitorule cu apostolii;
Bucură-te, veselia mucenicilor şi a cuvioşilor;
Bucură-te, lauda patriarhilor şi a proorocilor;
Bucură-te, luminătorul Legii şi al darului;
Bucură-te, vestitorule de bucurie celor din ascunzătorile iadului;
Bucură-te, cel prin care începe plinirea făgăduinţei de mântuire;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul al 10-lea
Vrând să mântuiască lumea împodobitorul tuturor, în lume, căreia fusese făgăduit, a venit; şi întrupându-Se din sângiuirile cele preacurate ale fiicei tale celei cu totul nevinovate, Preafericite Ioachime, ne-a răscumpărat pe noi din robia diavolului; pentru aceasta cântăm cu bucurie: Aliluia!
Icosul al 10-lea
Zid de apărare eşti credincioşilor şi turn de scăpare tuturor celor ce aleargă la tine, Ana, cea cu nume de împărăteasă; că prin mijlocirea ta se mântuiesc cei ce te laudă pe tine, zicând:
Bucură-te, ceea ce în chip nemijlocit vezi frumuseţea Dumnezeirii;
Bucură-te, ceea ce necontenit sădeşti pentru noi darul mântuirii;
Bucură-te, că de naşterea ta s-au îngrozit puterile iadului;
Bucură-te, că printr-însa s-au deschis nouă uşile raiului;
Bucură-te, că vezi întru veselie pe fiica ta cea preabinecuvântată;
Bucură-te, că, născând-o pe ea, de toată lumea eşti prealăudată;
Bucură-te, ceea ce ai crescut pe viţa cea adevărată;
Bucură-te, că aceasta a odrăslit pe strugurele vieţii;
Bucură-te, fântână de daruri izvorâtoare;
Bucură-te, rază aducătoare de bucurie;
Bucură-te, ceea ce ai născut căruţa cea purtătoare de fulger;
Bucură-te, că ai purtat scaunul cel împodobit cu chipul Soarelui;
Bucură-te, Ana, maică prealăudată!
Condacul al 11-lea
Pereche preafrumoasă şi însoţire de Dumnezeu aleasă, Ioachim şi Ana, cei ce sunteţi acum străluciţi cu dumnezeiască lumină şi vă veseliţi cu îngerii şi împreună cu fiica voastră cea de Dumnezeu dăruită, aduceţi-vă aminte de noi cei de pe pământ, care cântăm: Aliluia!
Icosul al 11-lea
Sfeşnic purtător de lumină te are Biserica pe tine, dumnezeiescule Părinte Ioachim, care îndreptezi spre cunoştinţa cea dumnezeiască pe toţi cei ce cu dor te laudă pe tine, zicând:
Bucură-te, luminătorul celor ce sunt în întunericul necunoştinţei;
Bucură-te, cârmuitorul cel bun al celor ce înoată în marea vieţii;
Bucură-te, grabnicule ajutător al celor ce sunt în primejdii;
Bucură-te, dulce mângâietor al celor întristaţi;
Bucură-te, cel ce uşurezi necazurile vieţii celei grele de purtat;
Bucură-te, ajutătorul cel preaînalt al mântuirii;
Bucură-te, nădejdea neînfruntată a celor ce te cheamă pe tine;
Bucură-te, îndemnătorul celor însoţiţi către fapte bune;
Bucură-te, temelia însoţirii celei de Dumnezeu rânduite;
Bucură-te, rădăcina mlădiţei celei neveştejite;
Bucură-te, iertarea celor ce mult au greşit;
Bucură-te, ridicarea strămoşilor;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul al 12-lea
Podoabă de mare cuviinţă a câştigat Biserica prin pomenirea voastră, prealăudaţilor părinţi; pentru aceea vă rugăm, pomeniţi-ne pe noi înaintea lui Dumnezeu, şi din toate nevoile izbăviţi-ne pe noi, cei ce cu dragoste vă lăudăm pe voi, cântând lui Dumnezeu: Aliluia!
Icosul al 12-lea
Lăudând naşterea ta cu cântări de Dumnezeu insuflate, Ana, de trei ori fericită, slăvim pe Cel ce cu un dar ca acesta te-a învrednicit pe tine şi cu dragoste grăim ţie:
Bucură-te, ceea ce ai odrăslit pe viţa mlădiţei celei neveştejite;
Bucură-te, că ai născut pe Maica Luminii celei de negrăit;
Bucură-te, ceea ce mijloceşti nouă bunătăţile cereşti;
Bucură-te, ceea ce eşti dăruitoare îmbelşugată şi de cele pământeşti;
Bucură-te, lauda cea mult-strălucită a femeilor;
Bucură-te, cununa cea neveştejită a maicilor;
Bucură-te, născătoarea prealăudată a Maicii lui Dumnezeu;
Bucură-te, soţie bineplăcută lui Dumnezeu;
Bucură-te, ascultătoare blândă a celor ce te cheamă pe tine;
Bucură-te, cea care împlineşti cererile cele bune ale credincioşilor;
Bucură-te, bogăţia săracilor şi a văduvelor;
Bucură-te, ceea ce eşti vindecare a neputincioşilor şi a bolnavilor;
Bucură-te, Ana, maică prealăudată!
Condacul al 13-lea
O, preafericită însoţire a dumnezeieştilor Părinţi Ioachim şi Ana, cei ce staţi lângă scaunul Dumnezeirii, primind laudele acestea ale noastre, izbăviţi-ne cu rugăciunile voastre de chinurile cele veşnice şi de toată ispita, ca împreună cu voi să cântăm lui Dumnezeu: Aliluia! (Acest condac se zice de trei ori.)
Icosul 1
Îngerul cel mai întâistătător din cer a fost trimis să spună vestirea de bucurie Dreptului Ioachim, zicând: „Ioachime, Ioachime, auzitu-s-a rugăciunea ta; şi iată, femeia ta va naşte ţie o fiică de care cerul şi pământul se vor bucura”, lăudându-te pe tine şi zicând:
Bucură-te, Ioachime, mângâierea lui Adam celui căzut;
Bucură-te, mijlocitorul iertării celui greşit;
Bucură-te, că rugăciunile tale au străbătut cerurile;
Bucură-te, că darul cel mai presus de lume ai dobândit;
Bucură-te, că de aceasta Anei grăbindu-te ai vestit;
Bucură-te, că şi acesteia, de asemenea, i s-au descoperit;
Bucură-te, luminătorul cel cu raze veselitoare;
Bucură-te, aducătorule de roadă mântuitoare;
Bucură-te, că ai odrăslit din seminţie împărătească;
Bucură-te, că ai mărit vrednicia arhierească;
Bucură-te, cel ce ai întrecut cu darul pe Avraam;
Bucură-te, cel prin care întristarea nerodirii s-a pierdut;
Bucură-te, Ioachime, părinte preafericite!
Condacul 1
Însoţirii celei de Dumnezeu alese, dumnezeieştilor Părinţi Ioachim şi Ana, ca celor ce aţi născut pe Maica Vieţii noastre, binecuvântată de Dumnezeu Născătoarea şi Pururea Fecioara Maria, cântări de laudă aducem vouă noi, rugătorii voştri; iar voi, ca cei ce aveţi îndrăzneală către Dumnezeu, păziţi-ne cu rugăciunile voastre de toate primejdiile pe noi, cei ce cântăm: Bucuraţi-vă, părinţi de trei ori fericiţi!
Alți sfinți importanți la Ortodocși
Ortodoxia recunoaște și venerază o multitudine de sfinți, fiecare având o importanță și un rol specific în tradiția creștină. Aceștia sunt câțiva dintre cei mai importanți sfinți la Ortodocși:
- Sfânta Maria (Maica Domnului): Cea mai importantă figură în Ortodoxie după Hristos este Fecioara Maria, cunoscută ca Maica Domnului. Ea este considerată cea mai sfântă dintre toți sfinții și este venerată ca Mama lui Isus Hristos.
- Sfântul Nicolae: Sfântul Nicolae este unul dintre cei mai iubiți sfinți în tradiția ortodoxă. El este cunoscut pentru generozitatea și bunătatea sa și este adesea asociat cu darurile de Crăciun. Este considerat ocrotitorul copiilor și al călătorilor.
- Sfântul Gheorghe: Sfântul Gheorghe este unul dintre sfinții militari și martiri ai creștinismului. El este venerat ca apărător al credinței și al Bisericii și este adesea înfățișat în luptă cu balaurul.
- Sfântul Vasile cel Mare: Sfântul Vasile este unul dintre Părinții Bisericii și un teolog important în tradiția ortodoxă. El este cunoscut pentru contribuțiile sale la dezvoltarea liturghiei creștine și a doctrinei teologice.
- Sfântul Ioan Gură de Aur: Sfântul Ioan Gură de Aur a fost un celebru predicator și teolog al Bisericii Ortodoxe. El este cunoscut pentru omiliile sale puternice și pentru influența sa asupra învățăturii creștine.
- Sfântul Andrei cel Întâi chemat: Sfântul Andrei este considerat ocrotitorul României și al multor alte țări ortodoxe. El este cunoscut ca primul apostol chemat de Isus și este adesea asociat cu propovăduirea creștinismului în Europa de Est.
- Sfântul Ioan Botezătorul: Sfântul Ioan Botezătorul este cunoscut pentru botezul lui Isus și pentru predica sa de pocăință. El este venerat ca un mare profet și precursor al lui Hristos.
Sfânta Ana rămâne o figură venerată și iubită în tradiția ortodoxă, cunoscută ca ocrotitoarea copiilor și a femeilor însărcinate. Legătura sa cu Preasfânta Fecioară Maria și, în consecință, cu Isus Hristos, îi conferă o semnificație aparte în creștinism. Tradițiile și superstițiile asociate cu Sfânta Ana reflectă credința în puterea sa de a oferi ocrotire și binecuvântare, precum și recunoștința și venerarea aduse acestei sfinte. Ziua dedicată Sfintei Anne este prilej de rugăciuni și cinstire a sa, iar credincioșii o consideră un exemplu de virtute și credință, în special în ceea ce privește grija pentru cei mici și a femeilor în așteptarea unui copil.